Het gedoe rond Barbie begon in Rotterdam

Samantha de Jong, jullie kennen haar vooral als Barbie, trekt zich terug uit het openbare leven. Dat melden nieuwssites vanochtend. De social media-accounts van de realityster (die bekend werd door het programma Oh Oh Cherso) zijn verwijderd. Internet moet het zonder Barbie doen. Daarmee komt een voorlopig einde aan enkele dagen mediagekte.

Mevrouw De Jong zou -teleurgesteld over het uitblijven van een nieuw programma- een zelfmoordpoging ondernomen hebben en nu opgenomen zijn in een zorginstelling. Het laatste wat we van de realityster hoorden voordat ze werd opgenomen was dat haar ooglidcorrectie live zou worden uitgezonden. Ja, je leest het goed: een live-uitzending van haar ooglidcorrectie. Het schetst de teloorgang van een televisiegenre: de realityprogramma’s.

Ik voel me een beetje verantwoordelijk voor Barbie’s ongemak. In de jaren negentig gaf ik leiding aan de redacties van het Rotterdamse Stads TV. Het was de eerste professionele lokale televisie van Nederland, voorloper van het huidige TV Rijnmond.

Door geldnood gedwongen op zoek naar zo goedkoop mogelijke programma’s, bedachten we dat een cameraploeg iedere zaterdagnacht de verrichtingen van Rotterdamse hulpdiensten zou volgen: aan het eind van de avond verzamelen voor het redactiekantoor aan de Mathenesserlaan, de scanner aan en dan van incident naar incident. In een stad als Rotterdam is iedere zaterdagnacht voldoende te filmen. Door daarop te vertrouwen hoefden we niets voor te bereiden. Daarin zat onze winst. Het programma (De Nacht) was een instant hit. En het eerste realityprogramma van Nederland. Veronica nam de beelden over. Daarmee kregen we een landelijk bereik. Realitytelevisie, bedacht in Rotterdam, werd vanaf dat moment een nieuwe stroming in het Nederlandse televisielandschap. Aanvankelijk gericht op mediagenieke incidenten, later kregen landelijke en regionale BN-ers een rol. Barbie was daar een van. We weten nu hoe het met haar is afgelopen.

Het Stads TV-programma De Nacht is na enkele jaren noodgedwongen gestopt. In de slipstream van het succes verzamelde op zaterdagavond laat niet alleen de cameraploeg op de Mathenesserlaan maar ook een hele sliert andere ramptoeristen. De Stads TV-cameraploeg reed vooraan in een lange colonne auto’s van brand naar ongeluk. Het werd onhoudbaar. De Nacht ging ten onder aan haar eigen succes. Net zo als Barbie deze week.

 

Dit bericht is geplaatst in Geschiedenis, Werk met de tags , , , . Bookmark de permalink.

Geef een reactie